24.09.2024 -

EU:n tekoälysäädös tuli voimaan elokuussa

Jukka Aho

Asiantuntija, Työmarkkinat

, ,

AI Act eli tekoälysäädös tuli voimaan elokuussa 2024, kun se julkaistiin EU:n virallisessa lehdessä. Tekoälysäädös sisältää varsinaisen uuden asetuksen tekoälyä koskevista yhdenmukaistetuista säännöistä lisäksi erinäisiä muutoksia voimassaolevaan EU-oikeuteen. Säädöksen eri määräyksiä aletaan soveltaa eri aikoina. Muun muassa kiellettyjä käytäntöjä sekä tekoälylukutaitoa koskevia määräyksiä noudatetaan 2.2.2025 alkaen ja suurinta osaa muista määräyksistä kahden vuoden kuluttua, 2.8.2026 alkaen.

Tekoälysäädöksen sisällöstä väännettiin vilkkaan julkisen keskustelun keskellä pitkään ja hartaasti. Lopputulos on kompromissi, johon viime metreillä otettiin mukaan myös ns. yleiskäyttöisiä tekoälymalleja koskeva erityissääntely, pitkälti ChatGPT:n ja muiden kielimallien aiheuttaman keskustelun johdosta.

Mihin asioihin tekoälyjärjestelmiä käyttävän työnantajan on hyvä kiinnittää huomiota?


Tekoälysäädös asettaa runsaasti velvoitteita tekoälyjärjestelmien tarjoajille, mutta velvoitteita asetetaan myös näiden järjestelmien käyttöönottajille. Käyttöönottajalla tarkoitetaan tekoälysäädöksessä luonnollista tai oikeushenkilöä, viranomaista, virastoa tai muuta tahoa, joka käyttää valvonnassaan olevaa tekoälyjärjestelmää, paitsi jos tekoälyjärjestelmää käytetään henkilökohtaisessa muussa kuin ammattitoiminnassa.

Tämän tekstin tarkoituksena ei ole käydä läpi tarjoajan tai käyttöönottajan velvoitteista jokaista, tai edes suurinta osaa, vaan kiinnittää huomiota eräisiin tuleviin velvoitteisiin, jotka saavat merkitystä suhteessa käyttöönottajan henkilöstöön.

  • Ensimmäinen erityisesti työnantajakontekstissa esiin nostettava kohta on asetuksen 2 artiklan 11 kohta, jossa erikseen todetaan asetuksen asema niin sanottuna perälautana työntekijöiden oikeuksille työnantajan tekoälyjärjestelmien käyttöön liittyvissä asioissa. Tekoälysäädöksen antama suoja on siis minimitaso, jota paremman suojan työntekijälle voi määrittää esimerkiksi kansallinen lainsäädäntö tai työehtosopimus.
  • Asetuksen 4 artiklassa asetetaan käyttöönottajille velvollisuus parhaansa mukaan toteuttaa toimenpiteitä, joilla ne varmistavat henkilöstönsä ja muiden niiden puolesta tekoälyjärjestelmien toiminnasta ja käytöstä vastaavien henkilöiden riittävän tekoälylukutaidon. Määräys koskee kaikkia työnantajia, niiden koosta riippumatta. Se miten yksittäisen työnantajan tulee tämä velvoite täyttää, täsmentyy vielä, mutta jo tässä vaiheessa on hyvä varautua siihen, että tämä määräys tulee asettamaan tekoälyjärjestelmiä toiminnassaan hyödyntävälle työnantajalle velvoitteen kouluttaa henkilöstöään.
  • Asetuksen 5 artiklan kiellettyjen käytäntöjen listalta on työnantajan hyvä huomata 1 kohdan f alakohta, jossa kielletään tekoälyjärjestelmien käyttö luonnollisen henkilön tunteiden päättelemiseksi työpaikalla, paitsi jos kyse on lääketieteellisiin tai turvallisuuteen liittyviin tarkoituksiin tarkoitetusta järjestelmästä. Tunteentunnistusjärjestelmällä tarkoitetaan tekoälyjärjestelmää, jonka avulla luonnollisten henkilöiden tunteita tai aikomuksia voidaan tunnistaa tai päätellä heidän biometristen tietojensa perusteella.
  • Tekoälysäädöksessä suuririskiseksi määritellään työllistämiseen ja henkilöstöhallintoon sekä ammatinharjoittamisen mahdollistamiseen käytettävät tekoälyjärjestelmät, sikäli kun ne eivät täytä mitään 6 artiklan 3 kohdan alakohtien a–d edellytyksistä. Jo tässä vaiheessa on siis hyvä olla tietoinen siitä, että henkilöstöhallinnon automaatiota lisäävien järjestelmien käyttöönottajia voivat jatkossa koskea tekoälysäädöksen lukuisat suuririskisiä tekoälyjärjestelmiä koskevat määräykset.
  • Asetuksen 26 artiklan mukaisista suuririskisten tekoälyjärjestelmien käyttöönottajien velvollisuuksista työnantajakontekstissa huomiota on hyvä kiinnittää 7. kohtaan, jossa työnantajalle asetetaan velvollisuus ilmoittaa työntekijöiden edustajille ja asianomaisille työntekijöille, että heihin sovelletaan suuririskistä tekoälyjärjestelmää. On hyvä huomioida, että asiasta on asetuksen mukaan ilmoitettava sekä henkilöstön edustajille että asianomaisille työntekijöille, eikä esimerkiksi pelkästään luottamusmiehelle. Asetuksen tekstissä ei aseteta työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden määrään perustuvaa alarajaa määräyksen soveltamiselle.

Vaikkakin kaikki tekoälysäädöksen määräykset ja velvollisuudet ovat sellaisia, jotka tekoälyjärjestelmän käyttöönottaja joutuu huomioimaan toimiessaan tekoälysaadöksen soveltamisalalla, niin edelle kootut nostot ovat luonteeltaan sellaisia, joihin yrityksen tai yhdistyksen henkilöstöhallinnossa voidaan jo nyt kiinnittää huomiota ja olla osaltaan mukana, kun yrityksessä tai yhdistyksessä jatkossa varmistetaan tekoälyjärjestelmien sääntelynmukainen käyttö.

Tekoälysäädöksen sisältöön voit tutustua tarkemmin Euroopan komission sivuilla.

Tältä kirjoittajalta myös