Energiakriisi on käsillä, ja kovempien pakkasjaksojen aikana sähköä ei välttämättä riitä kaikille. Nyt on tärkeä kääntää kaikki kivet ja kannot energian säästämiseksi. Säästötoimista kannattaa myös kertoa laajasti, sillä tämä kirittää muitakin talkoisiin, bloggaa Paltan ilmastopolitiikan asiantuntija Mikko Paloneva.
Energiakriisistä on puhuttu jo kuukausia, ja nyt talvi on vihdoin käsillä. Sähkön hinta voi nousta todella korkeaksi ja on epävarmaa, riittääkö sähköä kaikille esimerkiksi kovempien pakkasjaksojen aikana. Jos sähkön tarjonta ei riitä kattamaan kulutusta, sähköverkon täydellinen kaatuminen estetään kierrättämällä noin 1–2 tunnin pituisia sähkökatkoja eri sähkönkäyttäjien kesken.
Paltan elo-syyskuussa toteuttamasta yrityskyselystä selviää, että sähkökatkot aiheuttaisivat merkittävää haittaa joka kolmannen palveluyrityksen liiketoiminnalle. Toiminta pysähtyisi useammassa kuin joka neljännessä yrityksessä, ja lisäksi sähkökatkot vaikeuttaisivat työntekoa monin eri tavoin. Sähkökatkoja tulee välttää kaikin mahdollisin keinoin, ja paras keino on säästää energiaa.
Sähkökatkoja tulee välttää kaikin mahdollisin keinoin, ja paras keino on säästää energiaa.
Paltan Ilmastokatsauksen mukaan 67 prosenttia palveluyrityksistä on jossain vaiheessa säästänyt energiaa toimintatapoja muuttamalla ja 50 prosenttia on toteuttanut energiatehokkuusinvestointeja. Oletettavasti energiaa on säästetty myös energiakriisin aikana, sillä euro on tunnetusti hyvä konsultti. Nyt on kuitenkin tarpeen kääntää vielä kaikki kivet ja kannot ylimääräisten säästöjen löytämiseksi.
Omista energiansäästötoimista kannattaa myös kertoa mahdollisimman laajasti asiakkaille ja sidosryhmille. Näin tarjoat sidosryhmillesi ideoita ja kannustat muita mukaan talkoisiin. Laita siis lappu toimipisteen ovelle tai kerro toimista nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.
Energiansäästötoimista viestiminen tuo parhaimmillaan roppakaupalla positiivista julkisuutta. Kun jyväskyläläinen K-supermarketin kauppias veti töpselit irti juomakaapeista ja vähensi valaistusta, tästä uutisoitiin aina valtakunnan mediaa myöten. Myös palveluyritykset ovat laajasti mukana energiansäästötalkoissa, ja Astetta alemmas -kampanjan sivuilta voi lukea vaikkapa, kuinka Finavia, DHL, Kojamo, DNA ja monet muut palveluyritykset ovat laskeneet terminaalien, logistiikkakeskusten tai muiden toimitilojen lämpötiloja sekä tekevät useita muita energiansäästötoimia.
Myös Palta on mukana Astetta alemmas -kampanjassa. Pyrimme toimimaan energiatehokkaasti: meillä on toimitiloissa automaattivalaistus liiketunnistimilla, olemme ohjeistaneet henkilöstöä energiaa säästäviin toimiin ja selvitämme laajemminkin energiansäästömahdollisuuksia toimitiloissamme. Lisäksi olemme syksyn mittaan kannustaneet jäsenyrityksiämme säästämään energiaa sekä jakaneet yrityksille tietoa ja materiaaleja.
Nyt on aika kääriä hihat ja välittää tietoa eteenpäin!