Ilmailualan Unioni IAU:n kolme ammattiosastoa, Siviililentoliikenteen työntekijät SLT, Avoin tekniikan ammattiosasto ATA sekä Suomen Siviililentoliikennevirkailijoiden liitto, ovat 18.3. antaneet ilmoitukset työtaistelusta torstaille 27.3. klo 14–16.
Ilmoituksen mukaan liittojen jäsenet eivät työtaistelun aikana osallistu työhön, joka liittyy Finnairin ja Nordic Regional Airlinesin käyttämiin teknisiin tai maapalveluihin. Työtaistelulla kerrotaan otettavan kantaa valtion omistajaohjauksen rooliin Finnair Oyj:n nimityslautakunnassa, minkä vuoksi työtaistelun ilmoitetaan olevan poliittinen mielenilmaus.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT antoi 19.3. samalle ajankohdalle vastaavan sisältöisen työtaisteluilmoituksen, jonka mukaan Finnairin matkustamohenkilöstöä edustavat jäsenet eivät kyseisenä ajankohtana osallistu työhön.
Palvelualojen työnantajat Palta katsoo, että toimissa ei ole kyse poliittisesta työtaistelusta, vaan työtaisteluilla pyritään vauhdittamaan Paltan ja IAU:n välisen lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen sekä Paltan ja AKT:n välisen Finnairin matkustamohenkilöstöä koskevan työehtosopimuksen käynnissä olevia neuvotteluja.
Palta on jättänyt valtakunnansovittelijalle oman kannanottonsa, jossa todetaan annettujen työtaisteluilmoitusten rikkovan lain mukaista kahden viikon ilmoitusaikaa. Palta on esittänyt tilanteessa sovittelijalle ns. pakkosovittelun käynnistämistä molemmilla sopimusaloilla.
– Koska kyseessä ei näkemyksemme mukaan ole poliittinen työtaistelu, työtaisteluilmoitukset ovat lain vastaisia. Työtaistelusta ei tee poliittista työtaistelua se, että työtaistelutoimen kerrotaan kohdistuvan valtion omistajaohjauspolitiikkaan, koska yhtiökokouksen päätöstä tehtäessä valtio toimii asiassa osakkeenomistajana, ei poliittisena toimijana, neuvottelujohtaja Pasi Vuorio Paltasta sanoo.
Vuorion mukaan näkemystä tukee myös aiempi oikeuskäytäntö vastaavantyyppisessä tilanteessa.
– IAU:n ja AKT:n koordinoimalla yhteistyöllä yritetään lisätä painetta lentoliikenteen sopimusalojen neuvotteluihin. Liitot ovat tiedottaneet hakevansa edustamilleen lentoliikenteen aloille kustannusvaikutukseltaan yleisen linjan ylittäviä ratkaisuja. Valitettavasti kärsijöinä työtaistelutilanteessa ovat jälleen kerran sivulliset matkustajat työtaistelun vaikuttaessa lentoliikenteeseen, Vuorio sanoo.
Neuvotteluita Paltan ja AKT:n välisistä Finnairin matkustamohenkilöstöä koskevista työehdoista on käyty joulukuusta lähtien. Alan työehtosopimuksen edellinen sopimuskausi umpeutui 31.1.2025.
Palta ja IAU ovat neuvotelleet tammikuusta lähtien lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen uudistamisesta. Työehtosopimuksen edellinen sopimuskausi umpeutui 15.3.2025.
Lisätiedot:
Finnairin matkustamohenkilöstöä koskevien työehtojen neuvottelut:
Neuvottelujohtaja Pasi Vuorio, 0400 949 082, pasi.vuorio@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta
Lentoliikenteen palveluja koskevat neuvottelut:
Neuvottelujohtaja Heini Wiik-Blåfield, 040 168 1641, heini.wiik-blafield@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta