Palvelualojen työnantajat Palta ja Ilmailualan Unioni IAU ovat tiistaista 22.4. lähtien käyneet sovittelijan johdolla tiiviisti läpi lentoliikenteen palveluja koskevaa työriitaa. Sovittelua jatketaan maanantaina 28.4. ja tiistaina 29.4. IAU on antanut työtaisteluilmoitukset kahdelle päivälle toukokuussa, perjantaille 2.5. ja maanantaille 5.5.
Ilmoitettujen työtaistelutoimien piirissä on useamman lentoliikenteen palveluja koskevan yhtiön henkilöstöä eri tehtävissä: maahuolinta- ja ateriapalveluissa, asiakaspalvelussa, lentokoneiden korjaus- ja huoltotöissä sekä rahtipalvelussa. Työtaistelujen kerrotaan olevan neljän tunnin mittaisia eri työvuoroihin kohdistuvia lakkoja Helsinki-Vantaan lentokentällä. Toteutuessaan lakot aiheuttavat ruuhkaa ja viivästyksiä ja voivat sekoittaa lentoliikennettä merkittävästi.
– IAU tavoittelee alalle muita aloja korkeampaa palkkaratkaisua ja pyrkii painostamaan työnantajapuolta lakolla osoittaen samalla täydellistä piittaamattomuutta matkustajista tai lentoliikenteen sujuvuudesta. Olemme pettyneitä, että jälleen kerran työntekijäpuoli on turvautumassa lakkokeinoon ratkaisuhakuisen neuvottelun sijaan, neuvottelujohtaja Pasi Vuorio sanoo.
IAU on julkisuuteen viestinyt vaativansa alalle 4,3 prosenttiyksikköä yleisen linjan ylittävää palkankorotusta tälle sopimuskaudelle vedoten korona-aikana toteutettuihin säästöihin. Kuitenkin sopimusalalla on maksettu edellisellä sopimuskaudella vuosina 2023 ja 2024 täysin yleisen linjan mukaiset palkankorotukset.
– Käytännössä kyse on siitä, että IAU pyrkii hakemaan edustamalleen alalle kustannusvaikutukseltaan yleisen linjan ylittävää ratkaisua. Tavoitettaan se perustelee aiemmilla sopimuskierroksilla, joilla koronapandemian vuoksi oli tehtävä säästöratkaisuja alan toiminnan ja myös työpaikkojen turvaamiseksi.
Vuorio korostaa, että sopimuskaudelle 2021–2022 sovitut palkkaratkaisut sopeutettiin työntekijäpuolen kanssa yhteisymmärryksessä senhetkiseen tilanteeseen.
– Säästöratkaisut tehtiin aiemmin yhdessä sopien koronakriisistä selviämiseksi. Silloin säästöt sovittiin pysyviksi eikä lainaksi, joka maksetaan takaisin. Nyt sovitaan työehdoista alan ja yritysten tämänhetkisen tilanteen ja tulevaisuuden näkymien perusteella, ei menneisyyden pohjalta, Vuorio painottaa.
Vuorion mukaan monilla toimialoilla tehtiin korona-aikana säästösyistä normaalista poikkeavia sopimusratkaisuja, mutta toiminta on myös palautunut aiemmalle tasolle sen jälkeen. Lentoliikenteen osalta ollaan edelleen poikkeustilanteessa Venäjän hyökkäyssodan ja maailmantalouden epävarmuuden vuoksi.
Lisätiedot:
Neuvottelujohtaja Pasi Vuorio, 040 094 9082, pasi.vuorio@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta