Suomen Liikennelentäjäliiton 20.11. ilmoittamien työtaistelutoimien – varallaolokiellon sekä kahden vuorokauden mittaisen työseisauksen – vuoksi Finnair joutuu perumaan noin 300 lentoa joulukuulta. Työnseisaukset ajoittuisivat 9.12. ja 13.12., varallaolokielto on määrä alkaa 5.12.
– Joulukuulle ilmoitetut työtaistelut haittaavat lentoliikennettä merkittävästi. Finnairille työtaistelut merkitsevät lentoliikenteen keskeytymistä lähes täysin työnseisauspäivinä, ja näiden lisäksi SLL:n ilmoittamien toimien vaikutukset ulottuvat laajemminkin lentoihin, Paltan neuvottelujohtaja Heini Wiik-Blåfield sanoo.
– Lentäjien pitäessä kiinni kohtuuttomista vaatimuksistaan myös seuraukset ovat kohtuuttomia: toimet tulevat sotkemaan tuhansien matkustajien joulunalusmatkat.
Palta painottaa, että tähän saakka lähes kolme viikkoa täysin tuloksettomana jatkuneessa sovittelussa on päästävä eteenpäin ja aidosti haettava ratkaisua.
– Sovittelussa on nyt tartuttava hankaliin kysymyksiin. Se vaatii vastaantuloa ja ratkaisuhakuista asennetta, jota SLL ei vielä ole osoittanut. Lentäjien palkankorotusvaatimukset ovat täysin ylimitoitettuja tässä taloudellisessa tilanteessa ja muuttuneessa toimintaympäristössä Venäjän ilmatilan sulkeuduttua, Wiik-Blåfield korostaa.
Aiemmin Finnairin strategia perustui lyhyeen ja tehokkaaseen reittiin Aasian ja Euroopan välillä, ja kaukoliikenne oli sen kulmakivi.
– Nyt tätä samaa kilpailuetua ei enää ole ja tilanne on olennaisesti erilainen. Liikenteen rakenne on muuttunut, kun lennetään enemmän lyhyempiä lentoja pienemmillä konetyypeillä. Euroopan liikenteessä on paljon kilpailua, ja tässä kilpailussa Finnairin pitää pystyä toimimaan joustavasti ja kustannustehokkaasti.
Aiemmat työehtosopimukset ovat Wiik-Blåfieldin mukaan pitäneet sisällään rajoitteita, jotka estävät Finnairin toimintaa tämänhetkisessä tiukassa kilpailutilanteessa.
– SLL:tä vaaditaan nyt kykyä katsoa eteenpäin ja nähdä muuttunut kokonaiskuva, myös tulevaisuuden työpaikkojen kannalta.
SLL on nostanut esiin edellisen sopimuskauden säästötoimet. Todellisuudessa heidän palkkansa nousivat merkittävästi, noin 20 %, viime sopimuskauden aikana palkkausjärjestelmän muutoksen ja Aasian-liikenteen lentoaikojen pidentymisen seurauksena.
Lentäjille on myös maksettu kertaluonteinen bonus syksyllä 2023 palkkiona lentoliikenteeseen kohdistuneista kriiseistä selviytymisestä. Lisäksi he ovat mukana käynnissä olevassa henkilöstön bonusjärjestelmässä.
Palkankorotusten ohella lentäjät ovat vaatineet parannuksia heillä käytössä olevaan lisäeläkejärjestelmään.
– Finnairin lentäjät eläköityvät alimmillaan 55-vuotiaina lisäeläkejärjestelyiden turvin. Heidän eläkejärjestelmänsä on siis jo nyt erittäin hyvällä tasolla verrattuna lakisääteiseen eläkejärjestelmään, Wiik-Blåfield painottaa.
Tarkemmat tiedot peruutusuhan alla olevista lennoista löytyvät Finnairin sivuilta.
– Olemme harmissamme matkustajille aiheutuvasta epävarmuudesta ja mahdollisesta haitasta. Ratkaisua haetaan edelleen aktiivisesti neuvotteluteitse, Wiik-Blåfield jatkaa.
Lisätiedot:
Neuvottelujohtaja Heini Wiik-Blåfield, 040 168 1641, heini.wiik-blafield@palta.fi
Palvelualojen työnantajat Palta