28.10.2024

TiedoteDigitalisaation mahdollisuudet

Yksityiset digipostipalvelut sallittava viranomaisviestien vastaanottamiseen

Orpon hallituksen hallitusohjelman mukaisesti Suomi siirtyy asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasiointikanavana. Lainsäädäntöä muutetaan siten, että digitaalisesta viranomaisviestinnästä tehdään ensisijainen viranomaisviestinnän kanava.

Lisäksi hallitusohjelman mukaisesti selvitetään kustannustehokasta tapaa mahdollistaa
viranomaispostin lähettäminen yksityisiin digipostipalveluihin. Uudistukseen liittyvä
lainvalmistelu on nyt käynnissä.

Yksi esillä olleista vaihtoehdoista on se, että digitaalista viranomaisviestintää kehitetään jatkossa avoimessa ekosysteemissä. Tällöin yksityiset toimijat voivat välittää viranomaisviestejä kansalaisille omien digipostipalveluiden avulla. Palvelualojen työnantajat Palta, Posti Group sekä Kivra Oy kannattavat tätä mallia. Se olisi järkevä askel kohti tehokkaampaa ja käyttäjäystävällisempää sähköistä viranomaisviestintää.

Yksityisten digipostipalveluiden rooli kilpailun ja innovaatioiden ajureina on merkittävä


Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa yksityisten toimijoiden mukanaolo on johtanut
viranomaisviestinnän nopeaan digitalisaatioon, mikä on vähentänyt kustannuksia ja
parantanut palvelun laatua. Avoimen ekosysteemin etuna on se, että kansalaiset voivat
valita heille parhaiten sopivan digipostipalvelun, joka voi yhdistää niin julkisen kuin yksityisen sektorin viestit.

Avoimen ekosysteemin luominen vaatii alkuinvestointeja tekniseen kehitykseen, mutta sen pitkän aikavälin hyödyt ovat huomattavat. Yksityisten toimijoiden mukanaan tuoma kilpailu ja jatkuva kehitys tehostavat julkisen sektorin toimintaa ja parantavat kansalaisten asiointikokemusta. Yksityisen sektorin myötä saadaan myös todennäköisesti helpommin digipostin rinnalle syntymään uusia lisäarvopalveluita. Valtion tehtävänä ei lähtökohtaisesti ole erilaisten lisäarvopalveluiden kehitystyö.

Vaihtoehtoisena ratkaisuna on esitetty, että valtio ottaisi digitaalisen viranomaisviestinnän kokonaan haltuunsa, hyödyntäen Digi- ja väestötietoviraston tarjoamaa Suomi.fi -viestit palvelua. Tämä olisi kilpailuneutraliteetin kannalta ongelmallista, sillä markkinatoimijoita on jo syntynyt viranomaisviestien lähettämiseen. Näitä ovat Postin OmaPosti -sovellus, sekä Kivran digipostisovellus. Lisäksi kilpailuun voi tulla muitakin toimijoita, jos uudistus toteutetaan avoimen ekosysteemimallin mukaisesti. Ainoastaan valtion hallinnoima malli johtaisi todennäköisesti hitaampaan digitalisaatioon ja siten menetettyihin julkisen talouden säästöihin.

Markkinatoimijoista Posti Group on jo investoinut OmaPosti -palveluun 20 miljoonaa euroa ja arvioi investoivansa kehitystyöhön 20–30 miljoonaa euroa tulevien 4–5 vuoden aikana.
Ruotsalaislähtöinen Kivra on investoinut viimeisten viiden vuoden aikana palvelun kehittämiseen noin 55 miljoonaa euroa ja jatkaa palvelun aktiivista kehittämista edelleen tulevien vuosien aikana markkinan toiveita kuunnellen.

“Valtion on toimittava ekosysteemin johtajana, mutta yksityisten toimijoiden osallistuminen tuo mukanaan kilpailua, innovaatioita ja palvelukehitystä, joita pelkkä julkinen ratkaisu ei yksin pystyisi tarjoamaan”, toteaa Paltan elinkeinopolitiikan johtaja Tatu Rauhamäki.

Lisätiedot: 
Tatu Rauhamäki, elinkeinopolitiikan johtaja
Palvelualojen työnantajat PALTA ry
050 521 2907
tatu.rauhamaki@palta.fi

Tatu Rauhamäki

Johtaja

Elinkeinopolitiikka