3.12.2024

UutinenVastuullisuus

Paltan selvitys: Sosiaalisen vastuun merkitys tunnistetaan palvelualoilla, mutta ymmärryksen lisäämistä ja toimenpiteitä tarvitaan edelleen

Paltan kuvituskuva

Paltan toteuttaman Sosiaalinen vastuu palvelualoilla -selvityksen mukaan sosiaalisen vastuun merkitys tunnistetaan palvelualojen yrityksissä. Sosiaalisen vastuun toimenpiteitä tekee lähes puolet yrityksistä.

Toteuttamalla sosiaalisen vastuun selvityksen Palta halusi kartoittaa sosiaalisen vastuun nykytilaa palvelualojen yrityksissä, sekä selvittää sosiaaliseen vastuuseen liittyviä toimenpiteitä, haasteita ja mahdollisuuksia palvelualoilla.

– Vastuullisuustyömme yhtenä tavoitteena on toimia palvelualojen kokoavana äänenä. Selvitys antaa niin arvokasta tietoa sosiaalista vastuuta koskevasta tilannekuvasta kuin taustaa edunvalvontamme ja jäsenpalveluidemme kehittämisen tueksi, kertoo viestinnän asiantuntija Jasmiina Ruotsila Paltasta.

Lähes puolet yrityksistä on toteuttanut toimenpiteitä sosiaalisen vastuun edistämiseksi

Sosiaalinen vastuu palvelualoilla -selvityksen mukaan sosiaalinen vastuu on palvelualojen yrityksissä jo hyvällä pohjalla, mutta ymmärryksen lisäämistä ja tavoitteiden jalkauttamista toimenpiteiksi tarvitaan edelleen.

Tärkeimmät vastuullisuusteemat koskevat palvelualojen yritysten näkökulmasta melko tasaisesti kaikkia vastuullisuuden ulottuvuuksia (ESG) eli sekä sosiaalista vastuuta, ympäristövastuuta että hyvää hallintotapaa. Selvityksen mukaan sosiaalisella vastuulla on palvelualoilla kuitenkin tärkeä rooli suhteessa muihin vastuullisuusteemoihin, ja jopa niiden ohi.

Sosiaalisen vastuun teemoista on vastausten perusteella palvelualojen yrityksissä erittäin hyvä vai jokseenkin hyvä ymmärrys (91 % vastaajista). Yli puolet (57 %) yrityksistä on vastuullisuusohjelmassa tai muuten määritellyt tavoitteita sosiaaliselle vastuulle, ja lähes puolet (44 %) yrityksistä on myös toteuttanut toimenpiteitä sosiaalisen vastuun teemojen edistämiseksi.

– Selvityksen mukaan sosiaalisen vastuun merkitys tunnistetaan selkeästi palvelualojen yrityksissä. Tulokset ilmentävät kuitenkin hyvin sitä, miten teema saattaa olla osalle varsinkin pienemmistä yrityksistä vielä melko uusi. Esimerkiksi yli 250 henkilöä työllistävistä yrityksistä jo 70 % on toteuttanut toimenpiteitä sosiaalisen vastuun teemojen edistämiseksi, kun puolestaan alle 250 henkilöä työllistävistä yrityksistä vasta 38 %, toteaa Ruotsila.

Palvelualojen yritysten sosiaalisen vastuun edistämisessä keskitytään erityisesti omaan henkilöstöön. Sosiaalisen vastuun toimenpiteitä kohdistetaan jo melko paljon kuitenkin myös muihin osiin yrityksen arvoketjua, erityisesti yrityksen kokoluokan kasvaessa. Oman henkilöstön jälkeen seuraavaksi eniten toimenpiteitä on tehty asiakkaiden ja kuluttajien osalta.

Sosiaalinen vastuu on palvelualoilla tärkeässä roolissa

Palvelualojen yritykset näkevät sosiaalisen vastuun edistämisessä erityisesti yrityksen maineeseen ja mielikuvaan liittyviä mahdollisuuksia. Palvelualojen yrityksiä haastavat varsinkin rajalliset resurssit ja tiukentuva nykyinen ja tuleva sääntely. Lisäksi yrityksissä tunnistetaan monikielisen työyhteisön varmistamiseen liittyviä haasteita, kuten yrityksen omaan henkilöstöön liittyvät kielivaatimukset sekä asiakasyritysten kielivaatimukset esimerkiksi kilpailutustilanteissa. Kuitenkaan noin neljännes yrityksistä ei tunnista ollenkaan haasteita sosiaalisen vastuun edistämiseen liittyen.

– Selvityksen tulokset kuvaavat hyvin sitä, miten sosiaalinen vastuu on työvoimavaltaisilla ja osaajapulasta kärsivillä palvelualoilla tärkeässä roolissa. Sosiaalisen vastuun teemojen merkitys tulee todennäköisesti korostumaan tulevina vuosina, ja sosiaalista vastuuta palvelualoilla kirittävät entisestään EU-lainsäädäntö sekä kilpailukyvyn ja työntekijöiden saatavuuden varmistaminen, jatkaa Ruotsila.

Selvitys toteutettiin taustatyönä ja Paltan jäsenyrityksille suunnattuna kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin verkkokyselynä elo-syyskuussa 2024, ja siihen vastasi vastausaikana yhteensä 137 yritystä. Selvityksessä tarkastellaan sosiaalista vastuuta vastuullisraportointidirektiivin (CSRD) arvoketjumääritelmän mukaisesti, huomioiden oma henkilöstö, arvoketjun työntekijät, kuluttajat ja asiakkaat sekä ympäröivät yhteisöt. Palvelualojen yrityksillä tarkoitetaan Paltan edustamia palvelualoja. Selvityksen suunnittelu ja taustatyö toteutettiin yhteistyössä vastuullisuuteen erikoistuneen Impaktly Strategyn kanssa.

Lisätietoja selvityksestä antaa

Jasmiina Ruotsila

Viestinnän asiantuntija, Vastuullisuus, Vastuullisuusviestintä

Viestintä ja vastuullisuus