23.3.2023

ArtikkeliDigitalisaation mahdollisuudet

Aamunavaus-webinaari valotti robotiikan monia mahdollisuuksia  – Katso tallenne 

Aamunavaus-webinaarissa 23.3. käsiteltiin robotteja ja niiden tuomia mahdollisuuksia työelämässä. Miten ne muuttavat työtä ja liiketoimintaa? Millaisissa tehtävissä robotteja jo käytetään ja mitä voimme roboteilta tulevaisuudessa odottaa? Millaisia robotteja erityisesti palvelualoilla voisi hyödyntää? Entä kuinka paljon puhuttu tekoälybotti Chat GPT vaikuttaa robotiikkaan? 

Ensimmäisenä aiheeseen johdatti Cristina Andersson, yksi Suomen johtavista robotiikan ja tekoälyn asiantuntijoista. Käytännön esimerkillään robotiikan mahdollisuuksia valaisi Cimcorpin myyntijohtaja Kari Miikkulainen. Cimcorp tarjoaa robotiikkaan perustuvia automaatiojärjestelmiä sisälogistiikassa ja esimerkiksi rengasteollisuudessa. Tilaisuuden moderaattorina toimi digi- ja innovaatiopolitiikan johtava asiantuntija Jari Konttinen Paltasta.  

Suomella on tuottavuusongelma, ja sille ei valitettavasti tunnu tapahtuvan mitään, Andersson sanoi. Hänen mukaansa robotiikassa piilee suuri mahdollisuus myös tuottavuuden kasvattamiseen: 

– Robotiikka on meille suuri mahdollisuus: ei pelkästään siinä, että saadaan tuottavuus nousuun, vaan myös siinä, että tänne saataisiin kokonaan uusi elinkeinoala. 

Ihmiset unelmoivat siitä, että he voisivat automatisoida joitakin työtehtäviään, ja siitä kertoo muun muassa ChatGPT:n valtava suosio, Andersson sanoi. Hän havainnollisti aihetta myös useilla esimerkeillä ja kertoi muun muassa robotiikan globaaleista trendeistä, kuten itseoppivista roboteista, robottien helppokäyttöisyyden lisääntymisestä ja niiden energiatehokkuuden kehittymisestä.  

Cimcorpin Kari Miikkulainen kertoi, miten yrityksen robotikkaratkaisut auttavat esimerkiksi tuoretuotteiden, kuten hedelmien ja vihannesten keräämisessä ja toimittamisessa eteenpäin kuljetukseen kaupoille. Prosessi on tehokas, nopea ja automatisoitu.  

Cimcorpin ratkaisut ovat käytössä muun muassa Espanjan suurimmassa kauppatavaraketjussa Mercadonassa, joka halusi puolittaa toimitusketjunsa läpimenoajan. Useat tuotteet liikkuivat suoraan maatilalta kauppaan, mihin meni aikaa noin 48 tuntia ennen yhteistyötä Cimcorpin kanssa.  

Suurin haaste oli jakelukeskuksessa, jossa suoritettiin keräilyä manuaalisesti. Jakelukeskuksen läpimenoaikaa olisi ollut mahdotonta tehostaa tarpeeksi ihmisvoimin ja se olisi lisännyt myös työturvallisuusriskejä, Miikkulainen kertoo. Cimcorpin automatisoidun ratkaisun avulla tavoite saatiin kuitenkin jopa ylitettyä.  

Kiinnostuitko aiheesta? Katso Aamunavauksen tallenne: