31.1.2022

ArtikkeliVastuullisuus

Autokoulu CAP-Group: Kaksi miljoonaa säästettyä ajokilometriä vuodessa

Liikenteessä ja logistiikassa tapahtuu tällä hetkellä paljon työtä päästöjen vähentämiseksi. Hyvällä kuljettajakoulutuksella voidaan entistä enemmän vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, ympäristöystävällisempään liikkumiseen sekä asenteisiin. Miten tällaista koulutusta tehdään käytännössä? Haastattelimme CAP-Groupin markkinointijohtajaa Antti Asumaata aiheesta.

CAP-Group otti ensimmäisenä suomalaisena autokouluyrityksenä simulaattoriopetuksen laajaan käyttöön. Tekniikka ja simulaattoripedagogiikka on yrityksen itse kehittämää. Sittemmin myös muita autokouluja on lähtenyt mukaan simulaattoriopetuksen tarjoamiseen.


 – Kaikesta opetusajosta voidaan simulaattorilla suorittaa noin kolmasosa, mikä on merkittävä määrä ilmaston ja ympäristön kannalta. Tämä tarkoittaa noin 75 000 opetusajotuntia simulaattoreilla vuositasolla. Kilometrejä kertyy yli kaksi miljoonaa, joka vastaa meillä noin 300 tonnin CO2-päästövähennystä vuosittain, jos verrokkina on oikea auto, Asumaa avaa.

Turvallista tutustumista yllättäviin tilanteisiin

Simulaattorikoulutus ei ole ainoastaan ympäristön kannalta fiksu ratkaisu, vaan muutenkin käytännöllinen. Sen avulla liikenteen erityistilanteita pääsee kokeilemaan välittömästi. Esimerkiksi päästäkseen tutustumaan liikenneympyrään ei tarvitse ajella autolla pitkiä matkoja, jos sellaista ei läheltä löydy. 

Opetussuunnitelmassa voidaan käydä standardoidusti kaikki tarvittavat liikenneympäristöt läpi kuormittamatta ympäristöä. Samalla vaarallisten tilanteiden harjoittelu on turvallista. Tielle hyppivien eläinten oikeaoppinen väistäminen on simulaattorissa luonnollisesti turvallisempaa kuin aamuhämärässä maantiellä sarvipäiden ohi kurvaaminen.

Sen lisäksi, että simulaattorikoulutus on fiksua ja ympäristöystävällistä, sillä saadaan myös aikaan toivottuja tuloksia. CAP-Group kouluttaa vuosittain kymmeniä tuhansia uusia ympäristötietoisia autoilijoita.

 – Se tärkein, eli inssistä läpipääsy, on oppilailla mielessä. On hienoa, että voimme yhdessä asiakkaidemme kanssa todeta yhdistelmäpedagogiikkamme tehokkuuden, Asumaa kuvailee. 

Liikenne ja logistiikka kehittyvät vähäpäästöisempään suuntaan

Autokanta sekä kalusto modernisoituu ja sähköistyy. Logistiikkainfran energiaratkaisut ja käyttöteho kehittyvät. Liikenneympäristö ja regulaatio kehittyy koko ajan kestävämmäksi ja joukkoliikenteen saavutettavuus paranee. 

Tämän kehityksen vaikutukset ovat ympäristön kannalta suuria, koska toimialan merkitys on suuri. Liikenteen päästöt ovat noin viidenneksen Suomen päästöistä, ja alan päästövähennysten rooli on merkittävä. Laaja joukko liikenne- ja logistiikka-alan toimijoita on sitoutunut liikenteen päästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä yhteisessä tiekartassaan, jossa ne esittävät myös keinot tavoitteeseen pääsemiseksi.

Yksi keino päästöjen vähentämiseen on taloudellinen ajo. Ympäristöä vähemmän kuormittavan liikkumisen opettaminen uusille autoilijoille on siis tärkeässä asemassa.

 – Jos digiverkko on hermosto, niin liikenne ja logistiikka on toimivan ja onnellisen yhteiskunnan verisuonisto. Kuten tiedon, myös tavaroiden ja ihmisten tulee voida liikkua paikasta toiseen sutjakkaasti ja mahdollisimman turvallisesti, Asumaa päättää.

3+1 vinkkiä ympäristöystävälliseen ajamiseen

Antti Asumaan vinkit ympäristöystävällisempään ajamiseen: 

  1. Tee tarpeelliset ajot tehokkaasti.
  1. Kiire pois, korkeat nopeudet lisäävät polttoaineen kulutusta huomattavasti.
  1. Mieti käyttövoimaa: jos voit korvata polttoaineen sähköllä, oman ajon joukkoliikenteellä tai moottorin lihasvoimalla, tartu vaihtoehtoon.
  1. Käytä parkkihalleja. Kaupunkien kaduilla pörrääminen parkkipaikan toivossa tuottaa hirveän määrän turhia päästöjä.