Paltan teettämän ja suomalaisen startupin Uprightin keväällä 2022 toteuttaman selvityksen mukaan Paltan edustamien palvelualojen nettovaikutus on kokonaisuudessaan 30 prosenttia positiivisen puolella, kun verrataan yritysten käyttämiä resursseja niiden tuottamaan hyötyyn maailmassa. Palvelualojen saldoluku +30 on esimerkiksi Helsinkiin listautuneiden pörssiyritysten keskiarvoa -7 merkittävästi korkeampi.
Uprightin kehittämä ja koneoppimiseen pohjautuva työkalu laskee, mitä arvoa yritysten liiketoiminta saa aikaan käyttämillään resursseilla koko arvoketjussaan, ei pelkästään omassa toiminnassaan. Uprightin työkalu arvioi yritysten vaikutuksia ympäristöön, terveyteen, yhteiskuntaan ja uuden tiedon luomiseen 19 eri osa-alueella.
Mitä nettovaikutus konkreettisesti tarkoittaa erilaisissa palveluyrityksissä? Kaksi erilaista selvitykseen osallistunutta yritystä, MTV ja Voimatel, avaavat vaikutustaan ympäröivään maailmaan.
Voimatel mahdollistaa yhteiskunnalle välttämättömän tietoinfrastruktuurin
Voimatelin nettovaikutusluku on + 33 %. Yritys suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskunnalle keskeisiä sähkö- ja tietoliikenneverkkoja. Se rakentaa ja huoltaa ympäri Suomen esimerkiksi maakaapeleita ja verkkoja mobiiliin ja langattomaan käyttöön sekä toteuttaa aurinkoenergiajärjestelmien asennuksia. Yrityksen palvelut mahdollistavat tiedon tehokkaan jakamisen, mitä ilman yhteiskuntamme pyörät eivät pyörisi. Voimatelin palveluiden ansiosta voimme myös pitää yhteyttä läheisiimme, mikä vaikuttaa positiivisesti ihmisten terveyteen. Muun muassa nämä seikat näkyvät positiivisena yrityksen nettovaikutuksessa.
Palveluiden vaatima sähkö kuluttaa luonnonvaroja, mikä näkyy miinusmerkkisenä nettovaikutusprofiilissa. Käytettynä resurssina profiilissa näkyy myös niukka osaamispääoma. Yritykset kilpailevat osaavasta työvoimasta, ja Voimatel työllistää suoraan noin 1 000 palveluammattilaista. Toisaalta yrityksen luomien työpaikkojen positiivinen vaikutus näkyy plusmerkkisenä profiilissa työllisyyden ja verotulojen kohdalla. Voimatelin tavoitteena on tehdä asiakkaidensa vastuullisuudesta kannattavaa myös taloudellisesti, yrityksen vt. toimitusjohtaja Mikko Heinonen kertoo. Hänen mukaansa vastuullisuuden merkitys näkyy suorien kustannussäästöjen lisäksi myös vaatimuksina globaaleissa tilaus-toimitusketjuissa ja esimerkiksi rahoituksen hinnoittelussa.
– On erittäin positiivista, että tehty työmme nettovaikutusten eteen näkyy mittaristolla positiivisesti, Heinonen kommentoi.
– Olemme panostaneet etenkin hiilijalanjälkeemme ja -kädenjälkeemme yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteiden mahdollistamiseksi. Energiamurros näkyy ennennäkemättömällä tavalla. Tarvitsemme muuttuneeseen geopoliittiseen tilanteeseen pikaisesti uudenlaisia palveluita, jotka samanaikaisesti parantavat energiankäytön kustannustehokkuutta ja mahdollistavat hiilineutraalisuustavoitteiden edistämisen.
MTV luo monipuolisia sisältöjä ja kasvattaa ihmisten tietoisuutta
MTV Oy:n nettovaikutusluku on +39 %. MTV tunnetaan monipuolisesta viihde-, draama-, urheilu-, uutis- ja ajankohtaisohjelmatarjonnasta, jonka avulla yritys luo sisältöjä katsojiensa elämään. MTV:n laadukkaat ja monipuoliset sisällöt luovat katsojille iloa ja merkityksellisyyden tunteita näkyen nettovaikutuksena ympäröivään maailmaan erityisesti yhteiskunnan, terveyden ja tiedon kategorioissa.
MTV:llä työskentelee noin 400 tv- ja media-alan ammattilaista. Lisäksi MTV on merkittävä kotimaisen ohjelmateollisuuden tilaaja ja työllistää tuotantoyhtiöiden kautta tuhansia muita ammattilaisia. Tämä näkyy positiivisena nettovaikutuksena työllisyyden ja verotulojen kohdalla. Sisältöjensä kautta MTV luo ja välittää faktoihin pohjautuvaa tietoa maailmasta, mikä tehostaa tiedonvälitystä, ylläpitää keskustelua ja auttaa ylläpitämään yhteiskunnan vakautta.
– Suomen johtavana kaupallisena tv-yhtiönä MTV haluaa olla nyt ja tulevaisuudessa merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja. Tätä edistämme monin eri tavoin: Esimerkiksi MTV Uutisten kautta tarjoamme luotettavaa tietoa ja moniarvoista journalistista sisältöä suomalaisille, ja Suomen suurimman yhteiskunnallisen festivaalin SuomiAreenan merkeissä teemme yhteiskunnallisen keskustelun valtakunnallisesti näkyväksi rohkaisten moniääniseen keskusteluun. Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia edistämme monipuolisen ohjelmistomme kautta sekä vuosittaisten hyväntekeväisyysohjelmien kautta, jotka kasvattavat tietoisuutta tärkeistä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä aiheista, kertoo MTV:n yritysviestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Tea Siikonen.
– Myös kotimaisuus on meille tärkeä asia: panostamme kotimaisiin sisältöihin, olemme ylpeitä Suomessa tuotetuista tv-ohjelmistamme ja ammattilaisista niiden taustalla. Nämä edellä mainitut ovat joitakin poimintoja vastuullisuustyöstämme. Onkin hienoa nähdä, että panostuksemme muun muassa näihin näkyvät nettovaikutusprofiilimme tuloksissa. Ja toisaalta hienoa, että kehitettävääkin löytyy. Esimerkiksi parhaillaan kehitämme ympäristövastuutamme ja rakennamme yhä parempaa toimitilaa koko MTV:n mediaperheelle – uutta Pöllölaaksoa, jossa myös ympäristönäkökulmat on huomioitu yhä paremmin”, Siikonen jatkaa.