BlogiAnna Storm

22.1.2021

Digitaalisuuden merkitys korostuu korona-aikana – uudet verkkopalvelumme palvelevat aiempaa saavutettavammin ja avoimemmin

Paltan uudistettujen verkkopalveluiden avulla haluamme tuoda esiin palvelualojen merkitystä ja vaikuttavuutta, bloggaa viestintä- ja kehitysjohtaja Anna Storm.

Kuten moni muukin, olen viettänyt viimeiset yhdeksän kuukautta tiiviisti verkossa – Teamsissa, Twitterissä, sähköpostissa, verkkosivuilla. Ruutuajan kasvaessa eksponentiaalisesti huomaamme herkemmin käyttämiemme työkalujen digitaaliset puutteet. Tästä syystä totesimme Paltassa keskellä koronakriisiä, että myös omat digitaaliset palvelumme kaipaavat pikaisesti kokonaisvaltaista uudistusta.  

Uuden strategiamme myötä rakennamme Paltana menestyksen edellytyksiä palvelualojen kukoistukselle. Ilman ymmärrystä siitä, miten laaja ja vaikuttava kokonaisuus palvelualat ovat, emme voi onnistua tässä tärkeässä tehtävässä. Uudistettujen verkkosivujemme avulla haluamme kertoa palvelualojen merkityksestä sekä Paltan tavoitteista, toiminnasta ja tuottamastamme tiedosta aiempaa selkeämmin, avoimemmin ja ihmisläheisemmin.

Uuden strategiamme myötä rakennamme Paltana menestyksen edellytyksiä palvelualojen kukoistukselle. Ilman ymmärrystä siitä, miten laaja ja vaikuttava kokonaisuus palvelualat ovat, emme voi onnistua tässä tärkeässä tehtävässä.

Uudistusten lähtökohtana oli sivujen helppo käytettävyys, läpinäkyvyyden lisääminen ja saavutettavuuden parantaminen. Saavutettavilla verkkopalveluilla voidaan parantaa ihmisten yhdenvertaisuutta. Vaikka Palta ei ole julkisen sektorin toimija, jota velvoittaisi saavutettavuuslainsäädäntö, saavutettava viestintä ja verkkopalvelut tukevat sitä, että jokaisella on mahdollisuus ymmärtää ja käyttää niitä. Katsomme itse, että tekemämme työ on yhteiskunnallisesti merkityksellistä ja vaikuttaa niin monen ihmisen arkipäivään, että haluamme tuoda tuottamamme tiedon mahdollisimman monen ihmisen saataville.

Työelämätiedon olemme keskittäneet uuteen jäsenillemme suunnattuun työelämäpalveluun, Paltapalveluun. Palvelemme Paltassa yli kahtatuhatta jäsentä, jotka ovat moninainen joukko työnantajayrityksiä eri palvelualoilta. Digitaalinen jäsenpalvelumme on jäsentemme käytössä kellon ympäri, ja tuo jokaisen jäsenemme käyttöön kattavan, päivittyvän perustietopaketin työnantajan velvollisuuksista ja oikeuksista.

Kaikki uudistukset toteutettiin suomalaisten kumppaniemme kanssa: halusimme hankinnoillamme tukea omalta osaltamme kotimaista yrittäjyyttä ja työtä. Verkkosivujemme uudistuksesta vastasi digikumppanimme Redland, Paltapalvelun kehityksessä tukeuduimme järjestöratkaisuihin erikoistuneeseen Avoineen. Muutama vuosi sitten uudistettu visuaalinen identiteettimme on bränditoimisto Werkligin käsialaa. Brändikuvamme on ottanut valokuvaaja Aleksi Poutanen ja kuvakonseptin suunnittelusta vastasi visuaalinen kumppanimme Days Agency, jonka käsialaa on myös moni sivuilla näkyvä infografiikka.

Toivomme, että uudet verkkopalvelumme tuovat aiempaa paremmin esiin sen, keitä me Paltassa olemme ja minkä eteen teemme töitä. Työllisyyden ja viennin kasvu syntyvät palveluista, ja kun palvelualat menestyvät, koko Suomi menestyy.

Mitä mieltä olet uusista sivuista? Huomasitko jotakin, mikä ei toimi kuten pitäisi tai haluatko antaa palautetta? Lähetä meille huomiosi osoitteeseen viestinta@palta.fi. Palkitsemme aktiivisimpia kommentoijia pienellä yllätyksellä.