Digitalisaatio ja innovaatiot
Kasvu syntyy fiksusta tekemisestä
Suomi on aina kasvanut tuottavuuden ja innovatiivisen tekemisen ansiosta. Pärjäämme jatkossakin panostamalla uuden luomiseen. Ongelmanamme Suomessa on kilpailijamaita alempi työn tuottavuus sekä heikko TKI-investointien taso, mutta voimme muuttaa suunnan. Jos pystymme kehittämään kuluttajia ja yrityksiä hyödyttäviä uusia palveluinnovaatioita ja -konsepteja Suomessa, syntyy maahamme tärkeää liiketoimintaa ja taloudellista arvonlisää.
Suomi on palvelutalous, ja niin maailmalla kuin Suomessa palvelukauppa kasvaa tavarakauppaa nopeammin. Elinkeinorakenteen muutos on huomioitava myös kasvupolitiikassa.
Korona kiihdytti yhteiskunnan digitalisaatiota ja generatiiviset tekoälyratkaisut kiihdyttävät sitä entisestään. Digitaaliset ratkaisut ovat merkittävässä roolissa myös ilmastokriisin ratkaisemisessa.
Maailmalla ja Suomessa palvelukauppa kasvaa tavarakauppaa nopeammin. Elinkeinorakenteen muutos on huomioitava myös kasvupolitiikassa.
Digitalisaatio on tehnyt monen palveluyrityksen markkinoista globaalit. Suomesta viedään palveluita maailmalle jatkuvasti enemmän, ja samalla kilpailu kotimarkkinoilla on kansainvälistä. Suomi on kansainvälisesti katsoen hyvässä asemassa muun muassa kattavien perusrekisterien ja nopeiden mobiiliverkkojen myötä.
Julkisella sektorilla on keskeinen rooli digiloikan mahdollistamisessa niin lainsäädännön kuin yrityksille luotavien kannustimien muodossa. Teknologia kehittyy nopeasti ja lainsäädäntö kulkee usein perässä.
Yrityksiä tulee kannustaa tuotekehitykseen ja etenkin digitalisaatiota edistäviin innovaatioihin, jotka parantavat työn tuottavuutta, luovat uusia työpaikkoja ja siten myös verotuloja.
Mitä voimme tehdä?
- Kannustetaan yrityksiä tuottavuutta kasvattaviin ja digitaalisuutta vauhdittaviin investointeihin niin verokannustimilla kuin riittävällä Business Finlandin innovaatiorahoituksella.
- Valmistellaan digiloikan tukemiseksi kansainvälisten esimerkkien pohjalta verokannustin, jossa yritys voisi vähentää tuloverostaan investoinnit esimerkiksi ohjelmistoihin, datankäsittelyyn ja automaation kehittämiseen.
- Varmistetaan lainsäädäntöympäristön kehittyminen siten, että dataa, automaatiota ja tekoälyä voidaan hyödyntää yksityisellä ja julkisella sektorilla turvallisesti, ja samalla tuottavuutta ja asiakaslähtöisyyttä parantavilla tavoilla.
Ratkaisujamme tulevaisuuden innovaatiotoimintaan
- Jatketaan viestintä- ja taajuuspolitiikassa markkinalähtöistä ja teknologianeutraalia politiikkaa ja varmistetaan 5G -teknologian nopea käyttöönotto, sekä 6G -teknologian nopea kehitystyö.
- Saatetaan kaikki viranomaispalvelut ja -viestintä yrityksille sähköiseen muotoon. Luodaan toimenpiteet valtion ja kuntien digitaalisten viranomaispalvelujen kehittämiseksi ja harmonisoinniksi, tavoitteena pitkälle viety automaatio.
- Varmistetaan lainsäädäntöympäristön kehittyminen siten, että dataa, automaatiota ja tekoälyä voidaan hyödyntää yksityisellä ja julkisella sektorilla turvallisesti, ja samalla tuottavuutta ja asiakaslähtöisyyttä parantavilla tavoilla. Datan hyödyntämistä ja jakamista edistävää tietopolitiikkaa on johdettava koordinoidusti yli hallinnonrajojen.
- Arvioidaan Euroopan regulaatioympäristön kilpailukykyä erityisesti suhteessa Yhdysvaltoihin ja Kiinaan. Toteutetaan perusteellinen kilpailukykyarviointi koskien viime vuosina käyttöönotettuja ja esitettyjä digitaalista toimintaympäristöä koskevia aloitteita (ml. tietosuoja-asetus, AI Act).