Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan laatimassa raportissa tarkastellaan Suomen kansainvälisen palvelukaupan kehitystä ja koostumusta verrattuna muihin maihin. Tutkimus on Palvelualojen työnantajat Paltan tilaama ja rahoittama.
Palveluliiketoiminta on kansainvälistynyt
Tulosten mukaan palvelujen vienti on Suomessa kasvanut selvästi, mutta hitaammin kuin EU-alueella keskimäärin. Eri maat ovat erikoistuneet erityyppisiin palveluihin. Suomen erityispiirteenä on IT-palvelujen ja ohjelmistojen suuri rooli. Ruotsi puolestaan vie huomattavasti musiikkipalveluja ja Tanska meriliikenteen palveluja. Koska Suomen palveluvienti on varsin keskittynyttä muutamiin palveluihin, tulevaisuudessa palveluviennin kirjoa olisi hyvä pystyä laajentamaan.
Tutkimuksen keskeiset havainnot lukuina
Tutkimuksen keskeisiä havaintoja
Palveluala on tullut yhä voimakkaammin alttiiksi kansainväliselle kilpailulle. Osalle yrityksistä se merkitsee palveluvientiä tai -tuontia. Toisille puolestaan sitä, että kansainväliset yritykset tulevat Suomen markkinoille joko perustamalla tänne yrityksen tai tekemällä yrityskaupan.
Kansainvälinen kauppa sisältää yhä enemmän palveluita. Joitain palveluja voidaan viedä samaan tapaan kuin tavaroita, jolloin tuotanto ja kulutus voivat sijaita eri paikoissa. Näissä tapauksissa palvelutoiminnot kohtaavat vastaavanlaisen sijaintipaikkakilpailun kuin teollisuuden tuotantotoiminta.
Myös paikallista läsnäoloa vaativat palvelut kohtaavat yhä useammin kansainvälistä kilpailua, kun kansainväliset ketjut laajentuvat eri maihin joko perustamalla yksiköitä tai tekemällä yrityskauppoja.
Suomesta onkin ostettu paljon palvelualan yrityksiä. 2010-luvulla erityisesti hoiva- ja lääkäripalveluita tarjoavia yrityksiä ostettiin runsaasti.
Yrityskaupalla ei keskimäärin ole vaikutusta siihen, miten yrityskaupan kohdeyritys kasvaa kaupan jälkeen. Sen sijaan kannattavuus ja vakavaraisuus yleensä heikkenevät. Kyse voi olla uuden omistajan tekemästä pääomarakenteen optimoinnista, mutta varmaa syytä kannattavuuden ja omavaraisuuden laskuun ei tiedetä.
Kaikissa kehittyneissä maissa palvelualat vastaavat suurimmasta osasta bkt:sta, ja osuudet ovat kasvussa. Ei siis ole yhdentekevää, miten ne pärjäävät kansainvälisessä kilpailussa.