Palvelualojen työnantajat Paltan, Kaupan liiton, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan ja Finanssialan yhteisestä Palvelualojen tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritysten tulevaisuuden osaamistarpeita työvoiman suhteen. Osaamistarpeiden lisäksi selvitettiin rekrytointien onnistumiseen ja helppouteen sekä työ- ja koulutusperusteiseen maahanmuuttoon liittyviä teemoja.
Palvelualojen osaajabarometrin on toteuttanut Innolink ja siihen vastasi johtajia 1120 yrityksestä yksityisten palvelualojen ja kaupan alalta. Aineisto kerättiin sähköpostikyselyn ja puhelinhaastatteluiden yhdistelmänä helmi-huhtikuussa 2022.
Osaajabarometrin keskeiset havainnot lukuina
Palvelualojen osaajabarometrin johtopäätökset
Palvelualan yrityksissä osaavan työvoiman rekrytointi on haastavaa.
- Rekrytointivaikeuksia on erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, ja lisäksi ammatillisessa, tieteellisessä ja teknisessä toiminnassa sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnassa ja vähittäiskaupassa.
- Suurimmat syyt vaikeuksille olivat työnhakijoiden puute ylipäänsä, sekä työnhakijoiden osaamisen vastaavuus tarpeisiin.
Yli kolmasosa arvioi ulkomaisen työvoiman osuuden kasvavan seuraavan 2-3 vuoden aikana.
- Tällä hetkellä suurin este ulkomaisen työvoiman käytölle on suomen/ruotsin kielitaidon puute. Esteitä löytyy myös työnantajan osaamiseen liittyvistä tekijöistä mm. työnantajan valmiuksista palkata sekä kv-rekrytointiosaamisen puutteet
Tulevaisuuden suurimpien trendien (digitalisaatio ja väestön ikääntyminen) vaikutus osaamistarpeisiin selkeä. Ilmastonmuutoksen ja päästöjen vähentymisen vaikutus merkittävä, mutta vaikutus ei kuitenkaan näy vielä osaamistarpeissa.
Palvelualan yritysten tärkeimmiksi henkilöstön osaamisen osa-alueiksi nimettiin kyky ja halu kehittää omaa osaamistaan ja ammattitaitoaan, sosiaaliset kyvyt, asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen, ongelmanratkaisutaidot ja luova ajattelukyky sekä kyky sopeutua muutokseen.
- Työnantajat hakevat ensisijaisesti hyvää tyyppiä, jolla on erinomaiset oppimismahdollisuudet ja kyky kehittyä