Palta selvitti jäsenistöltään miten palveluyritykset ovat hyödyntäneet yleiskäyttöisiä tekoälyratkaisuja (ns. GenAI) liiketoiminnassaan ja minkälaisia mahdollisuuksia tekoälyratkaisut voivat tuoda yrityksille
Palvelualojen yritykset ovat ottaneet innokkaasti käyttöön generatiivisia tekoälyratkaisuja
Palvelualojen yritykset ovat ottaneet innokkaasti käyttöön generatiivisia tekoälyratkaisuja; 76 % vastanneista yrityksistä on hyödyntänyt kielimallipohjaisia ratkaisuja, kuten ChatGPT:tä, mutta muiden tekoälytyökalujen käyttö on vielä vähäisempää. Palveluyritykset näkevät tekoälyssä erityisesti mahdollisuuksia ajansäästöön, kustannussäästöihin ja rutiinitehtävien automatisointiin. Lisäksi 24 % vastaajista tavoittelee tekoälyn avulla uusien palveluiden ja tuotteiden kehittämistä.
Tekoälytyökalut nähdään ensisijaisesti liiketoiminnan tehostamisen työkaluina, joilla säästetään aikaa ja resursseja ja vapaudutaan rutiineista. Voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset pyrkivät kuitenkin kehittämään määrätietoisesti kokonaan uusia liiketoimintaratkaisuja tekoälyn avulla. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tekoälyn kokonaan tuottamat palveluratkaisut asiakasrajapinnassa, tai vientiin tähtäävät palvelutuotteet.
Tekoälyn käyttöönotossa on edelleen kuitenkin haasteita, kuten osaamisen puute sekä ajan ja resurssien riittämättömyys. Vastausten perusteella hyödyntämistä on yrityksissä kuitenkin jo mietitty pitkälle, vaikka käyttöönotossa on tunnistettu paljon hidasteita. Sääntely, kuten EU:n tietosuoja-asetus ja uusimpana EU:n AI Act voivat muodostua merkittäväksi pullonkaulaksi tekoälyn hyödyntämisessä. Lisäksi epävarmuuksia liittyy tekijänoikeuksia sisältävien sisältöjen muokkaamisen ja hyödyntämiseen.
Keskeiset havainnot lukuina
Selvityksen keskeiset havainnot
Kielimallit kuten ChatGPT yleistyvät ensin asiantuntijan käytössä ns. tukiälynä. Ainoastaan neljännes yrityksistä ei ole lainkaan perehtynyt miten uusia ratkaisuja voitaisiin hyödyntää yrityksessä
Tehostaminen, ajansäästö, sekä kustannussäästöt korostuvat yritysten tavoitteissa. Kuitenkin neljännes tavoittelee uusien palveluiden ja tuotteiden luomista, sekä viidennes uusien ansaintamallien kehittämistä. Voimakkaasti kasvuhakuiset yritykset tavoittelevat enemmän uusia tuotteita, ansaintamalleja sekä asiakastarpeen ymmärrystä.
- Ajan säästö – Monet vastaajat mainitsivat ajan säästön tärkeänä hyötynä tekoälyn käytössä.
- Asiakaspalvelun parantaminen – Tekoäly voi parantaa asiakaspalvelua ja operatiivista tehokkuutta.
- Resurssien kohdentaminen – Tekoäly auttaa kohdentamaan resursseja tehokkaammin.
- Uudet suunnittelumahdollisuudet – Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia suunnitteluun.
- Rutiinitehtävien automatisointi – Tekoäly voi automatisoida rutiinitehtäviä ja parantaa prosesseja.
- Markkinointiviestinnän kehittäminen – Tekoäly voi auttaa markkinointiviestinnän kehittämisessä.
- Tiedonhallinta – Tekoäly voi tehostaa tiedonhallintaa ja analysointia.
Haasteet tekoälyn hyödyntämiselle yllättävän moninaiset, eivätkä liity välttämättä resurssien tai ajan puutteeseen. Haasteita on mm.: datan laadun puutteet organisaatiossa, henkilökunnan kyvykkyys, kustannus-hyöty, asiakkaiden konservatiivisuus, tietosuoja, tekijänoikeudet ym.