3.12.2024Sosiaalinen vastuu palvelualoilla -selvitys

Selvitys: Sosiaalinen vastuu palvelualoilla

Paltan kuvituskuva

Toteuttamalla sosiaalisen vastuun selvityksen Palta halusi kartoittaa sosiaalisen vastuun nykytilaa palvelualojen yrityksissä, sekä selvittää sosiaaliseen vastuuseen liittyviä toimenpiteitä, haasteita ja mahdollisuuksia palvelualoilla.

Lähes puolet palvelualojen yrityksistä on toteuttanut toimenpiteitä sosiaalisen vastuun edistämiseksi

Sosiaalinen vastuu palvelualoilla -selvityksen mukaan sosiaalinen vastuu on palvelualojen yrityksissä jo hyvällä pohjalla, mutta ymmärryksen lisäämistä ja tavoitteiden jalkauttamista toimenpiteiksi tarvitaan edelleen.

Tärkeimmät vastuullisuusteemat koskevat palvelualojen yritysten näkökulmasta sekä sosiaalista vastuuta, ympäristövastuuta että hyvää hallintotapaa. Selvityksen mukaan sosiaalisella vastuulla on palvelualoilla kuitenkin tärkeä rooli suhteessa muihin vastuullisuusteemoihin, ja jopa niiden ohi.

Yli puolet (57 %) yrityksistä on vastuullisuusohjelmassa tai muuten määritellyt tavoitteita sosiaaliselle vastuulle, ja lähes puolet (44 %) yrityksistä on myös toteuttanut toimenpiteitä sosiaalisen vastuun teemojen edistämiseksi.

Selvityksen tulokset kuvaavat hyvin sitä, miten sosiaalinen vastuu on työvoimavaltaisilla ja osaajapulasta kärsivillä palvelualoilla tärkeässä roolissa.

Selvitys toteutettiin taustatyönä ja Paltan jäsenyrityksille suunnattuna kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin verkkokyselynä elo-syyskuussa 2024, ja siihen vastasi vastausaikana yhteensä 137 yritystä. Palvelualojen yrityksillä tarkoitetaan Paltan edustamia palvelualoja. Selvityksen suunnittelu ja taustatyö toteutettiin yhteistyössä vastuullisuuteen erikoistuneen Impaktly Strategyn kanssa.

Selvityksen keskeisiä havaintoja lukuina

Selvityksen keskeisiä havaintoja

Sosiaalinen vastuu palvelualoilla on hyvällä pohjalla, mutta ymmärryksen lisäämistä ja tavoitteiden jalkauttamista toimenpiteiksi tarvitaan edelleen.

  1. Sosiaalisella vastuulla on palvelualoilla tärkeä rooli suhteessa muihin vastuullisuusteemoihin.
  2. Sosiaalisen vastuun merkitys tunnistetaan palvelualojen yrityksissä, mutta sosiaalisen vastuun toimenpiteitä tekee lähes puolet yrityksistä.
  3. Palvelualojen yritysten sosiaalisen vastuun edistämisessä keskitytään erityisesti omaan henkilöstöön. Sosiaalisen vastuun toimenpiteitä kohdistetaan myös eri osiin yrityksen arvoketjua, erityisesti yrityksen kokoluokan kasvaessa.
  4. Sosiaalisen vastuun edistämiseen liittyy haasteita, kuten resurssien puute ja tiukentuva sääntely. Kuitenkaan noin neljännes yrityksistä ei tunnista ollenkaan haasteita sosiaalisen vastuun edistämiseen liittyen.
  5. Palvelualojen yritykset näkevät sosiaalisen vastuun edistämisessä erityisesti yrityksen maineeseen ja mielikuvaan liittyviä mahdollisuuksia. Ainoastaan 4 % yrityksistä ei tunnista ollenkaan mahdollisuuksia sosiaaliseen vastuuseen liittyen.

Kysy asiantuntijaltamme selvityksestä

Jasmiina Ruotsila

Viestinnän asiantuntija, Vastuullisuus, Vastuullisuusviestintä

Viestintä ja vastuullisuus