6.2.2025Suomen liikenneyhteydet maailmalle -raportti

Suomen uudet liikenneyhteydet maailmalle: Yritysten odotuksia kansainvälisen saavutettavuuden parantamiseksi

Paltan kuvituskuva

Yritysten odotuksia kansainvälisen saavutettavuuden parantamiseksi

Suomen uudet liikenneyhteydet maailmalle -raportin tavoitteena on herättää politiikan päättäjät tarttumaan siihen, kuinka geotalouden muutokset vaikuttavat Suomen ulkomaanyhteyksiin ja kansainväliseen saavutettavuuteen. Erityisesti esillä ovat olleet yhteydet länteen. ”Länsi” on meille enemmän kuin vain yksi ilmansuunta: kyseessä on Suomen laajempi integraatio läntisiin talouksiin ja kansainvälisiin markkinoihin eri puolilla maailmaa.

Raportti esittää mahdollisuudet uusiksi länsiyhteyksiksi, mutta ei tarjoa suoria suosituksia. Sitäkin enemmän kiirehdimme niiden konkreettisempaa selvittämistä. Liikkeelle on päästävä jo tällä hallituskaudella, luoden pohjaa lähivuosikymmenten vaiheittaiselle etenemiselle.

Raportissa esitellään elinkeinoelämän ehdotukset länsiyhteyksien parantamiseksi tarkemmin, käydään läpi niihin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet sekä vertaillaan vaihtoehtoja. Lisäksi raportissa analysoidaan liikenneyhteyksien nykytilaa ja kuvaillaan yritysten näkemyksiä liikenneyhteyksistä.

Raportti on tuotettu Destian Strategiset liikennejärjestelmät -yksikössä ja sen ovat tilanneet Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Palvelualojen työnantajat Palta ja Rakennusteollisuus. Lue organisaatioiden yhteistiedote raportista täältä.

Ehdotukset länsiyhteyksien
vahvistamiseksi

  • Selvitys kiinteästä liikenneyhteydestä Itämeren ylitse: kolmen silta-/tunnelivaihtoehdon analysointi

    Kiinteä länsiyhteys ei palvele pelkästään liikennettä ja taloutta, vaan se hyödyttää myös turvallisuutta ja huoltovarmuutta. Se vahvistaisi myös Suomen maakuvaa parantaen investointi- ja matkailuvetovoimaa.
  • EU-raideleveys Haaparannasta Ouluun, Raaheen ja Rovaniemelle

    Eurooppalaisen raideleveyden rautatien toteuttaminen mahdollistaisi suorat vienti- ja tuontikuljetukset Suomen ja Ruotsin välillä sekä henkilöliikenteen muualle Eurooppaan. Suomi pääsisi myös osalliseksi läntisen Euroopan rautatiemarkkinoista.
  • Turvattu meriliikenne Itämerellä: turvallisuusuhkiin varautuminen ja vihreän siirtymän vauhdittaminen

    Meriliikenne on kustannustehokkain kuljetusmuoto, jonka logistiset edut suurivolyymisessa liikenteessä säilyvät tulevaisuudessakin. Itämeren liikennöitävyyden ylläpitäminen on Suomen ulkomaankaupalle välttämätöntä, sillä ulkomaankaupan tavaravolyymista lähes sata prosenttia kulkee meritse.
  • Kilpailukykyä ja kasvua lentoliikenteeseen

    Uudet teolliset investoinnit ja matkailun kasvu tuovat kysyntää ja kilpailukykyä lentoliikenteelle ja koko Suomelle. Kansainvälisen matkustajaliikenteen ja lentorahdin kilpailukykyyn on panostettava Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.

Kysy asiantuntijaltamme lisää raportista

Petri Laitinen

Liikenne- ja logistiikkajohtaja, Liikenne ja logistiikka

Elinkeinopolitiikka

Hyvät liikenne- ja logistiikkayhteydet länteen ovat tärkeitä Suomen talouskasvulle ja turvallisuudelle

Suomen, joka sijaitsee maantieteellisesti EU:n sisämarkkinoiden reuna-alueella ja Venäjän naapurina, tulee pitää erityisen hyvää huolta liikenteellisestä ja logistisesta saavutettavuudestaan.

Jos saavutettavuutta halutaan parantaa, tulee keskittyä erityisesti liikenneinfran ja -yhteyksien kehittämiseen siten, että ne tukevat elinkeinoelämän toimintaa, parantavat eri alueiden välisiä yhteyksiä sekä varmistavat turvallisuuden.