16.6.2020Liikenteen ja logistiikan tiekartta

Tiekartta vähähiiliseen liikenteeseen: Liikennesektorin päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on mahdollista mittavilla toimilla

Paltan kuvituskuva

Tie vähähiiliseen liikenteeseen – liikenteen ja logistiikan tiekartta tarjoaa kokonaiskuvan liikenne- ja logistiikkapalveluiden toimialojen nykytilasta ja päästövähennyskeinoista. Liikenteen ja logistiikan vähähiilitiekartta on päivitetty maaliskuussa 2022.

Tiekartta on osa kansallista hiilineutraaliustavoitetta 2035 ja Sanna Marinin hallitusohjelmaan kirjattua toimialojen tiekarttatyötä, jossa etsitään keinoja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Hallitus on asettanut tavoitteeksi vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.

Tiekartassa tarkastelun kohteena on kotimaan tie-, raide- ja sisävesiliikenne. Kansainvälinen meriliikenne sekä lentoliikenne eivät sisälly tiekarttaan.

Tiekartan ovat julkaisseet Palvelualojen työnantajat Palta, Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto, Logistiikkayritysten Liitto, Linja-autoliitto, Älykkään liikenteen verkosto – ITS Finland ry, Paikallisliikenneliitto sekä Autoalan Tiedotuskeskus. Organisaatiot edustavat merkittävää osaa Suomen henkilö- ja tavaraliikenteen toimialasta.

Työ on toteutettu Afry / Pöyry Management Consultingin kanssa.

Tiekartan keskeiset havainnot lukuina

Tiekartan keskeisiä havaintoja

Tiekartta vähähiiliseen liikenteeseen osoittaa, että tavoite puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä on mahdollista saavuttaa.

Tiekartan toteuttaneet organisaatiot korostavat, että tavoitteiden saavuttaminen vaatii määrätietoisia toimenpiteitä ja uudistusten käynnistämistä välittömästi. Kannustimia ja investointeja tarvitaan myös valtiolta, jotta liikenteen ja logistiikan kilpailukyky voidaan säilyttää.

Tiekartassa esitetään muun muassa seuraavia uudistuksia tehtäväksi 2020-luvulla:

  • henkilöautojen hankinnan verotuksen keventäminen ja vuosittaisen ajoneuvoveron korottaminen maltillisesti,
  • vähäpäästöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki,
  • biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen nosto 34 prosenttiin,
  • rataverkon sähköistäminen sekä
  • muut kestävää liikkumista edistävät infrahankkeet.

Lisäksi kestäviin liikennepalveluihin ja digitalisaation vauhdittamiseen tulee panostaa muun muassa liikennejärjestelmäsuunnittelulla, joukkoliikenteen kehittämisellä ja TKI-rahoituksella.

Tiekartan mukaan esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden ja biokaasun käyttöä lisäämällä on mahdollista saavuttaa yli neljännes vaadittavista uusista päästövähennyksistä verrattuna nykykehitykseen. Autokantaa uudistavilla veromuutoksilla voidaan saavuttaa noin viidesosa, ja tavaraliikenteen digitalisoimisella kuten kuljetusten optimoinnilla kymmenesosa. Autokannan uusiutuminen nopeuttaa liikenteen viime vuosikymmenellä alkanutta sähköistymistä.

Muita keinoja ovat esimerkiksi raideliikenteen sähköistäminen, vesi- ja raideliikenteen kasvattaminen, jalankulun, pyöräilyn sekä joukkoliikenteen kehittämistoimet, joukkoliikenteeseen kytkeytyvien kestävien palvelujen kehittäminen, liikenteenhallinnan tehostaminen ja siirtymä suurempiin HCT-rekkoihin tavaraliikenteessä.

Kysy asiantuntijoiltamme tiekartasta

Petri Laitinen

Liikenne- ja logistiikkajohtaja, Liikenne ja logistiikka

Elinkeinopolitiikka

Tatu Rauhamäki

Johtaja

Elinkeinopolitiikka