14.3.2022Liikenteen ja logistiikan tiekartta

Vähähiilitiekartan päivitys: Siirtymä kohti fossiilitonta liikennettä mahdollista odotettua nopeammin

Liikenne- ja logistiikkapalveluiden toimijoiden yhteisessä Tie vähähiiliseen liikenteeseen -tiekartassa esitetään kattava kokonaiskuva liikennesektorin päästövähennyskeinoista ja edellytyksistä. Tämä raportti on päivitysversio, joka pohjautuu alkuperäiseen kesäkuussa 2020 julkaistuun Tie vähähiiliseen liikenteeseen – Liikenteen ja logistiikan tiekartta -raporttiin.

Tiekartta on osa kansallista hiilineutraaliustavoitetta 2035 ja Sanna Marinin hallitusohjelmaan kirjattua toimialojen tiekarttatyötä, jossa etsitään keinoja päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Hallitus on asettanut tavoitteeksi vähintään puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.

Tiekartassa tarkastellaan kotimaan tie-, raide- ja sisävesiliikennettä. Kansainvälinen meriliikenne sekä lentoliikenne eivät sisälly tiekarttaan.

Päivitys on tehty tiiviissä yhteistyössä toimialan eri toimijoiden kesken. Mukana työssä ovat olleet Palvelualojen työnantajat Palta, Suomen Huolinta ja Logistiikkaliitto, Logistiikkayritysten Liitto, Linja autoliitto sekä Autoalan Tiedotuskeskus.

Työ on toteutettu Afry Management Consultingin kanssa.

Tiekartan keskeiset havainnot lukuina

Merkittävimmät muutokset tiekartan päivityksessä

Tiekartan perusuraksi valittiin liikenne- ja viestintäministeriön syyskuussa 2021 julkaisema Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen perusennuste 2020-2040.

Aiemmassa tiekartassa arvioidut päästövähennykset perusuraan verrattuna on päivitetyn tiekartan mukaan mahdollista saavuttaa ennakoitua nopeammin. Päivitetyn tiekartan mukaan toimialan päästöjä voidaan vähentää 55 % vuoteen 2030 mennessä ja 62 % vuoteen 2035 mennessä (edellisessä tiekartassa päästövähennykset olivat 51 % ja 59 %). Taustalla vaikuttaa etenkin henkilöautoilun sähköistyminen odotettua nopeammin.

Tiekartan päästövähennysten saavuttaminen edellyttää kuitenkin määrätietoisia toimenpiteitä ja kannustimia vähäpäästöisiin ratkaisuihin siirtymiseen. Liittojen tiekartassa esittämillä toimilla liikenteen päästöjen 55 prosentin pienentyminen vuoteen 2030 mennessä ei vaadi liikenteen päästökauppaa.

Edelliseen tiekarttaan verrattuna päivitetyssä tiekartassa nähdään suurempaa päästövähennyspotentiaalia erityisesti:

  • Liikenteen digitalisaatiossa
  • Kulkutapojen yhdistämisessä ja liikkumispalvelujen kehityksen nopeuttamisessa
  • Liikenteen hallinnassa ja liikkumista korvaavissa etätöissä ja -palveluissa

Toimialan mielestä liikennesektorille asetetut ilmastotavoitteet on mahdollista saavuttaa. Tiekartassa kuitenkin korostetaan, että päästöjä vähentävien vaihtoehtojen tulee olla taloudellisesti kannattavia yrityksille ja kuluttajille.

Kysy asiantuntijoiltamme tiekartasta

Petri Laitinen

Liikenne- ja logistiikkajohtaja, Liikenne ja logistiikka

Elinkeinopolitiikka

Tatu Rauhamäki

Johtaja

Elinkeinopolitiikka